Velikić Dragan

Späť

Prípad Brémy

(2008)
Edícia: Svetová próza
Žáner: Próza / svetová
Preklad: Karol Chmel
Strany: 203
formát: Brož., 11,5 x 19 cm
ISBN: 978-80-8101-003-3
na sklade:
Pôvodná cena
6,97 €
So zľavou 20%:
5,58 €
Počet kusov:
Tento produkt ešte nie je v košíku.

Vo svojom šiestom románe rozpráva známy srbský autor Dragan Velikić o klavíroch a starých pohľadniciach, o mestách ako Praha, Viedeň, Odesa, Belehrad, Milwaukee, o absolútnom sluchu Ivana Bazarovova, o srbskej profesorke Olivere Jermolenkovej, alebo o vodičovi električky Emilovi Kohotovi, ktorého meno sa nachádza v telefónnych zoznamoch Bratislavy, Grazu, Nového Sadu, Viedne, Prahy a Terstu. A všetko so všetkým nejako súvisí: osudy postáv sú prepojené, dôležité je len rozoznať tenulinkú hranicu medzi skutočnosťou a fantáziou. Napríklad mesto Brémy, ktoré zohráva v románe dôležitú úlohu a ktoré vyvoláva v hlavnom hrdinovi Ivanovi mýtické obrazy a predstavy, je miestom, kde sa realita mieša s imagináciou. Ivanova okrídlená fantázia, pomocou ktorej rekonštruuje príbeh strateného otca, dodáva románu magický rozmer. Dragan Velikić so suverenitou kombinuje zdanlivo nepodstatné detaily s bizarnými anekdotami a múdrymi pozorovaniami zo života troch generácií jednej stredoeurópskej rodiny.


Úryvok z knihy:

"Celé týždne po otvorení závetu, v ktorom mu Olivera
odkázala byt, sa Ivan v tom priestore odvažoval pobudnúť
len za dňa. Detailne skúmal každý kút, otváral skrine, pre−
hŕňal sa v šuplíkoch, a keď náhodou vzal z poličky nad pí−
sacím stolom knihu so zelenými doskami, v ktorej bola celá
kapitola o pápežskom paláci v Avignone, našiel list popí−
saný Oliveriným kaligrafickým rukopisom. Bol to zápis
spred dvoch rokov – vtedy Ivan ukončil ich dlhoročný vzťah.
V nasledujúcich dňoch Ivan našiel Oliverine zápisy ešte
v zopár ďalších knihách, ktoré naslepo vybral z police.
Každý zápis bol označený dátumom a časom, a vyjadroval
Oliverino momentálne rozpoloženie. Dať dohromady všet−
ky zápisy znamenalo prehľadať každú knihu v byte. Tu, me−
dzi knihami, sa nachádzal denník jeho profesorky, priateľ−
ky a milenky, a ten denník, roztrúsený ako odkazy vo fľa−
šiach, rekonštruoval obdobie po ich rozchode, ktoré sa skon−
čilo Oliverinou smrťou. Za tie dva roky sa videli len raz,
v Karadjordjovej ulici, v hoteli Bristol. Pred odchodom na
nočnú zmenu Ivan zatelefonoval Olivere a dohodli si stret−
nutie. Už o hodinu sedeli vo foyeri a rozprávali sa, a po pol−
noci, keď Ivan zamkol vstupné dvere hotela, odišli do jed−
nej z izieb na prvom poschodí. V sparnej augustovej noci
sa do izby dostávali cez dokorán otvorené okná zvuky áut
a nočných električiek. Masívny nábytok sa prízračne črtal
v polotme. Každému matnému obrysu Ivan daroval nejakú
podobu. V tej chvíli túžil mať svedkov. Ivan chodil, fajčil,
rozprával, gestikuloval. Posmelený tmou a Oliveriným
mlčaním odovzdal sa nadšeniu, aké v ňom prebúdzal prázd−
ny priestor hotelovej izby. A po prvý raz spomenul, že roky
sú jediný dôvod, že už nie sú spolu, povedal, že iluminácie
nemôžu potrvať naveky, že je unavený od prehľadávania
minulosti, že jeho život uplynul v akváriu, kde je každý
predmet iba odrazom predmetu z vonkajšieho sveta, a takto
aj ona, Olivera Jermolenková, je len stopou po žene, ktorá
možno jestvuje v nejakom skutočnom svete; hovoril, že
chce žiť inakšie, že prespal celý život a že hádam nie je
neskoro, ak teraz, v tridsiatich siedmich rokoch, z imitácie
seba samého vstúpi do vlastného originálu."

Generuje redakčný CMS systém GlobalWeb a eShop GlobalShop spoločnosti Global Services Slovakia s.r.o.